Facebook
  • Welkom bij
    YOURBOOST
    Het onwikkelen van webshops, het verzorgen van communicatie en
    online marketing of het optimaliseren van online conversie.

Vraag een gratis demo website aan
responsive - seo - eigen beheer
onderhoud - social media

De Engelse term voor dienstenmarketing is service marketing. Dienstenmarketing is qua definitie natuurlijk heel simpel: het vermarkten van diensten. Als we dienstenmarketing en productmarketing naast elkaar leggen, merken we vier belangrijke verschillen.

Ontastbaarheid

De definitie van ontastbaarheid van een dienst is dat je het wel kunt kopen, maar niet uit je handen kunt laten vallen. Je koopt dus geen tastbaar product. Een dienst is dan ook meer een ervaring of expertise, en niet een product. Bij productmarketing (waarbij je de producten dus zeker uit je handen kunt laten vallen), ligt de focus vaak op de verpakking. Een producent van boter kan bijvoorbeeld heel gemakkelijk een andere verpakking voor dezelfde boter gebruiken, en die op een heel andere manier in de markt zetten (bijvoorbeeld voor een andere doelgroep). Bij dienstenmarketing is dit een stuk lastiger, omdat we het hier vaak over personen en processen hebben. Die kun je nu eenmaal niet in een ander doosje stoppen.

Vergankelijkheid

Een product is op voorraad te produceren, een dienst kan niet op voorraad gelegd worden. Tijd verstrijkt, en als deze tijd niet gebruikt wordt om de dienst te leveren, krijgen we deze tijd hier ook nooit meer voor terug. Voor het produceren van producten geldt dit niet. Het product kan gemaakt worden, een langere tijd bewaard worden en daarna verkocht worden. Mocht de verkoop tegenvallen, kan hiervoor een andere marketingtechniek gekozen worden, waardoor de producten alsnog verkocht kunnen worden. Bij dienstenmarketing zijn dit soort zaken onmogelijk, de tijd waarin je de diensten had kunnen leveren is immers al voorbij en kan niet meer worden geconverteerd tot omzet. Dit is bijvoorbeeld bij het verkopen van vliegtuigstoelen het geval, of het verhuren van kamers in een hotel.

Interactieve consumptie

Interactieve consumptie betekent dat zowel de dienstverlener als de klant tijdens de levering van de dienst veel met elkaar aan het communiceren zijn. In veel situaties is bij dienstverlening namelijk de aanwezigheid van de klant vereist. Het kan zijn dat de medewerker en de omgeving/locatiekeuze belangrijker worden dan de daadwerkelijke geleverde dienst. Hierdoor vindt de marketing van diensten veelal ook lokaal en regionaal plaats. Bij Yourboost doen we dat bijvoorbeeld ook, als marketingbureau focussen wij ons veel meer op de omgeving Kaatsheuvel dan bijvoorbeeld het noorden van het land, en van het buitenland is ook amper sprake. Onze marketing is voornamelijk gericht op lokale ondernemers. Omdat de aanwezigheid van de klant niet constant fysiek vereist is, kunnen we hier echter wel een flinke lijn omheen trekken en maakt het in principe niet heel veel uit of een klant nu in Kaatsheuvel of bijvoorbeeld Amsterdam zit.

Heterogeniteit

Het laatste kenmerk van dienstenmarketing is heterogeniteit, of in ieder geval de mate daarvan. Heterogeniteit geeft aan dat er veel verschil kan optreden bij de productie en consumptie van producten, en ook bij de levering van diensten. Hier kunnen steeds kleine verschillen in zitten. Hoe heterogener iets is, hoe meer productmarketing van toepassing is. Aangezien dienstenmarketing veelal mensenwerk is, verschilt de beleving van de klant ook naarmate er meerdere mensen bij de levering van de diensten betrokken zijn.

Hierbij moet overigens wel aangegeven worden, dat de mate van heterogeniteit tussen verschillende diensten heel erg uiteen kan lopen. De marketing omtrent de dienstverlening van een nachtbewaker, die (als het goed is) bijna niemand van de organisatie tegenkomt in zijn dagelijkse werkzaamheden, zal heel erg verschillen van die van bijvoorbeeld een kapsalon, waar je steeds door iemand anders geknipt wordt.

Dienstenmarketing als online marketingbureau

Het verschil tussen dienstenmarketing en productmarketing zit hem voornamelijk in het menselijke aspect. Als online marketingbureau is dit dan ook zeer belangrijk om mee te nemen. De marketing draait om mensen, en niet om de verpakking van een product. Hiervoor is een goede doelgroepanalyse dan ook van groot belang. Door de doelgroep goed in kaart te brengen, kan de marketing hier zeer specifiek op uitgevoerd worden.

Meer weten over hoe wij jouw diensten in de markt zouden zetten? Neem gerust eens contact op voor een kop koffie.